Klachten boekhoudprogramma klantenservice
Stephanie Z
11/12/2024
3 min
0

Top 10 irritaties genoemd op Trustpilot van enkele grotere online boekhoudpakketten

11/12/2024
3 min
0

Onderstaande tien ergernissen van ondernemers tonen aan dat ondanks de praktische voordelen van eenvoud en toegankelijkheid van veel boekhoudpakketten, ondernemers met specifieke boekhoudkundige eisen vaak op zoek blijven naar een pakket wat wel aan hun specifieke wensen en eisen voldoet. Deze ergernissen zijn na te lezen op Trustpilot en ook in de App Store bij de reviews.

1. Trage en beperkte klantenservice

Eén van de grootste klachten is het gebrek aan directe persoonlijke ondersteuning door een ervaren klantenservice medewerker. Veel gebruikers klagen dat de klantenservice moeilijk bereikbaar is, traag reageert of geen verstand van zaken heeft, noch adequate oplossingen biedt. Problemen blijven vaak lang onopgelost, en support-medewerkers geven standaard reacties die ook al in de klanten vraagbaak beschikbaar zijn. 

Klanten voelen zich daardoor gefrustreerd, onbegrepen en onbelangrijk. Klachten over een trage, ontoegankelijke klantenservice zijn wijdverspreid, wat problematisch kan zijn, vooral als deze zich voordoen tijdens de drukke aangifte periodes. 

Zo zijn Moneybird en Rompslomp alleen per contactformulier of met email ondersteuning bereikbaar en niet telefonisch, waardoor het langer duurt om een antwoord te krijgen op een vraag. Dit is vooral problematisch voor ondernemers die snel hulp nodig hebben bij urgente financiële vragen.

2.    Beperkt functioneel en onvoldoende toegespitst op de boekhoudbehoeften van ondernemers

Enkele boekhoudpakketten springen eruit wat betreft de kritiek een 'onvolwaardig' boekhoudpakket te zijn. Zo missen enkele pakketten bijvoorbeeld de flexibiliteit die accountants nodig hebben om complexe boekingen aan te passen of aanpassingen te maken na oninbare facturen. Een enkele keer wordt ook genoemd dat een bepaalde branche niet bediend wordt door een bepaald pakket.

3.    Inflexibele opzet

In Moneybird is het voor gebruikers vaak onmogelijk om gegevens te sorteren op datum, bedrag of omschrijving of gericht te zoeken op specifieke perioden. Dit gebrek aan filteropties bemoeilijkt de nauwkeurige controle van financiële gegevens.

4.    Onvolledige automatische bankkoppelingen

Automatische banktransacties bij enkele pakketten gaan soms mis. Dit is met name het geval bij omschrijvingen die meerdere posten kunnen betekenen, zoals "Belastingdienst". Dit leidt tot onjuiste toewijzingen, wat tijd kost om handmatig te corrigeren.

5.    Geen volwaardige oplossing voor jaarrekeningen

Niet alle pakketten bieden volgens de reviews ingebouwde mogelijkheid om volledige jaarrekeningen te genereren. Gebruikers klagen over het omslachtige proces om dit voor elkaar te krijgen; het exporteren van auditfiles zelfs de administratie naar Excel verplaatsen om jaarafsluitingen te maken.

6.    Prijsverhogingen zonder waardevolle updates, onvoorspelbare kosten

Gebruikers ervaren prijsverhogingen zonder substantiële nieuwe functies. Gebruikers melden aanzienlijke en regelmatige prijsverhogingen, soms zonder duidelijke reden. Deze verhogingen zorgen voor ontevredenheid, vooral bij klanten die de initiële kosten niet meer in verhouding vinden staan tot de geboden kwaliteit. Veel programma’s brengen verder onverwachte kosten in rekening voor extra zaken als extra verificaties, nieuwe betaalpassen of aanvullende functies. Voor bedrijven die al maandelijks betalen, worden deze bijkomende kosten als onterecht en onvoorspelbaar ervaren.

7.    Gebrekkige ondersteuning voor afschrijvingen en balansbeheer

Afschrijvingen zijn regelmatig onnodig complex, en balansbeheer verloopt niet altijd zoals verwacht. Voor accountants kunnen enkele pakketten zelfs als 'onoverzichtelijk' worden ervaren door gebrekkige balans- en exploitatieposten.

8.    Foutgevoelige opmaak en boekhouding

Er gaan klachten de ronde dat mutaties onduidelijk worden weergeven, bijvoorbeeld zonder onderscheid tussen debet en credit, wat voor accountants verwarrend is. De traditionele grootboekindeling ontbreekt, wat bijdraagt aan een verhoogde kans op fouten. Ook zijn er klachten te lezen dat bij de online apps er fouten ontstaan bij updates van Apple tussen de mobiele App en de website. Ook zijn er klachten dat er bij een update de mobiele App behorend bij deze cloudservice van diverse andere pakketten problemen geeft, welke niet (tijdig) worden opgelost als het laden van pagina's en het scannen van bonnen en facturen. 

9.    Beperkte toegang tot gegevens

Banktransacties zijn in een enkel geval van bepaalde maanden soms na 29 dagen niet meer beschikbaar. Dit kan problematisch zijn voor ondernemers die hun boekhouding aan het einde van de maand bijwerken en kan leiden tot onvolledige rapporten. Ook na het opzeggen van het abonnement is het de regel dat de online ingevoerde gegevens niet langer beschikbaar zijn. Dit weerhoudt enkele gebruikers ervan om het abonnement stop te zetten, omdat ze het een grote stap vinden om van pakket te veranderen. 

10.    Gebrek aan een gevorderde of aanpasbare modus

Een enkel pakket biedt geen 'gevorderde modus' voor ervaren boekhouders. Sommige pakketten richten zich met name op het vermijden van beginnersfouten, daar tegenover staat dat ze beperkt zijn in de huidige instellingen om als professionals aanpassingen te maken die zij als noodzakelijk ervaren voor een volledige en foutloze administratie.

Voordelen van Mac Boekhoudprogramma in deze context

Een klein boekhoudpakket als Mac Boekhoudprogramma biedt wat betreft bovenstaande irritaties enkele voordelen voor ondernemers met een eenvoudige administratie. Doordat Mac Boekhoudprogramma zich richt op een specifieke doelgroep, de dienstverlenende zelfstandige zonder uitgebreide voorraadadministratie, noch loonadministratie, is de helpdesk doorgaans goed uitgerust met volledige technische kennis en ervaring. Bijkomend voordeel is dat vragen en problemen van klanten gericht kunnen worden opgelost. De helpdesk is telefonisch en per mail bereikbaar. U krijgt direct de directrice aan de lijn.

Ook is het zo dat gegevens altijd in te zien blijven voor de klant, ook wanneer het abonnement stopt. Na het stoppen van het abonnement is het niet meer mogelijk om van de uitgebreide rapportage mogelijkheden gebruik te blijven maken. 

Bovendien zijn de prijsstijgingen minder frequent en minder hoog, wat zorgt voor meer financiële voorspelbaarheid. Abonnementen zijn eenvoudig stop te zetten.

Updates zijn eveneens betrouwbaarder en afgestemd op de gebruikersbehoeften. Een een nieuwe update testen we eerst grondig voor de lancering. Een klein boekhoudpakket als Mac boekhoudprogramma kent belangrijke voordelen als een bereikbare en kundige klantenservice, stabiliteit in haar functionaliteiten en gebruiksgemak voor de zelfstandig ondernemer met een Mac.


Reacties